Perjalanan ke Dabong

Sepanjang perjalanan menyusuri ke dabong, ku ambil peluang untuk koreksi diri sambil memandang alam ciptaan ilahi yang sememangnya menenangkan jiwa sambil dendangan lagu kedengaran di telinga…Subhanallah….
Hati tiba-tiba jadi sebak, betapa mudahnya diri ini alpa dalam mengingatiNYA. DIA begitu meyayangi ku, sekali pun DIA tidak pernah meninggalkan ku hatta sesaat cuma, masih setia memberi peluang kepada diri ini untuk terus memperbaiki diri..
“Aku adalah sebagaimana hamba-Ku sangkakan mengenai-Ku, dan Aku bersamanya ketika mana dia mengingati-Ku. Sekiranya dia mengingati-Ku dalam satu majlis, maka Aku akan mengingatinya dalam majlis yang lebih mulia lagi. Sekiranya dia mendekatiku sejengkal, maka Aku akan mendekatinya sedepa. Sekiranya dia mendekati-Ku sedepa, maka Aku akan mendekatinya lebih daripada itu. Sekiranya dia datang mendekati-Ku dalam keadaan berjalan, maka Aku akan mendekatinya dalam keadaan yang pantas”
hadith riwayat Muslim.
Ya Allah….mana mungkin aku hidup tanpa MU…
Disetiap langkahku
Kukan slalu memikirkan “diriMU”
Tak bisa kubayangkan hidupku tanpa cintaMU
Janganlah KAU tinggalkan diriku
Takkan mampu menghadapi semua ini
Hanya bersamaMU ku akan bisa
KAU “genggam” tanganku
Saat diriku lemah dan terjatuh
KAU bisikkan kata dan hapus semua sesalku